گاهشمارها
گاهشمار هوش مصنوعی و روباتیک
پیشخدمتهای مکانیکی. کارمندان خودکار. ما انسانها در خیالپردازی راجع به ماشینهایی که مانند انسان فکر و عمل کنند ید طولایی داریم. رایانهها بهقدر کافی پیچیده هستند که بتوانند رفتارهای انسانوار از خود نشان دهند. ولی ثابت شده است که ساختن ماشینهایی که بتوانند مانند انسان فکر کنند، هدفی است که مدام از دست انسان میگریزد. مشخص نیست تا کجا میتوانیم پیش برویم، اما بهواسطهٔ تکاپوی مداوم برای ایجاد هوش مصنوعی، طیف گستردهای از محصولات و خدمات سودمند به دست آمده است.
گاهشمار بازیهای رایانهای و سیستمهای گرافیکی
قدمت بازیهای رایانهای به قدمتِ خود رایانهها ست. دستگاههای اولیه مشخصاً برای بازی ساخته نمیشدند – اما بدون استثنا برای بازی نیز به کار میرفتند. طی دهۀ 1960 که قابلیت کاربری تعاملیِ رایانهها بیشتر شد و امکان تهیۀ آنها نیز بالاتر رفته بود، صنعت بازی نیز شروع به رشد کرد. در دهۀ 1980 دیگر رایانههایِ شخصی روزبهروز قدرتمندتر شده بودند و کنسولهای ویژۀ بازی رسانۀ سرگرمکنندۀ سودآوری در بازار بودند. امروزه فروش بازیها از فیلمها بیشتر است.
صفحه 1 از 1