اوج و فرود آتاری
مؤسسان آتاری، تد دابنی و نولان بوشنل در کنار فرد مارینسیک و ال الکورن
گرچه دابنی و بوشنل در 1972 با هم آتاری را تأسیس کردند، اما در 1980 دیگر هر دوی آنها از شرکت رفته بودند. دابنی در 1973 رفت، چون معتقد بود بازار بیثبات است؛ بوشنل نیز در 1979 پس از اینکه شرکت را به وارنر کامیونیکشنز فروخت، از شرکت رفت.
اوج و فرود آتاری
موفقیت خیلی زود به سراغ آتاری آمد. اما در اوج ماندن کار آسانی نبود. نولان بوشنل و تد دابنی در ژوئن 1972 آتاری را بنیان گذاشتند. پنج ماه بعد اولین محصول آتاری، یعنی پونگ، صنعت بازی را برای همیشه دگرگون کرد. شرکت خیلی زود دیگر بازیهای آرکید تفریحی را کنار زد. در 1977 سیستم ویدئویی رایانهای آتاری (VCS) را معرفی کرد و طی 15 سال میلیونها عدد کارتریج بازی فروخت. وارنر کامیونیکیشنز در 1976 آتاری را خرید. وقتی در 1983 اشباع بازار باعث سقوط صنعت بازی شد، آتاری سعی کرد تمرکزش را روی رایانههای خانگی بگذارد و بدین شیوه دورۀ بحران را پشت سر بگذارد؛ اما این راهکاری موقتی بود و در نهایت سودآوری شرکت پایین آمد و در دیگر شرکتها ادغام شد.
ال آلکورن: شروع کار آتاری
فهرست فصلها: 1. کافۀ اندی کپ 2. سیرز و روباک 3. اختلاف نظر با وارنر
نمونۀ اولیه آتاری 2600
استیو مایر و ران میلنر این نمونۀ اولیه را، با کارت استاندارد Jolt که ریزپردارندۀ 6502 داشت، برای رایانهٔ ویدئویی آتاری 2600 ساختند. گفته میشد سختافزار ویدئویی اولیه آن یکی از پیچیدهترین دستگاهها برای برنامهنویسی بوده است. برنامهنویسها نرمافزار را روی یک ریزرایانه DEC PDP-11 مینوشتند و اسمبل میکردند، سپس آن را برای آزمون بارگذاری میکردند. اولین برنامهای که تکمیل شد، که نمونۀ اولیۀ کارتریج بازی ویدئویی کلاسیک کمبات محسوب میشود، در 1977 به بازار عرضه شد.
بازیکن اصلی آتاری
سبک مدیریت خاص و عجیب نولان بوشنل – او کار در ساعات نامتعارف را تشویق میکرد و در شرکت سبک پوشش رسمی وجود نداشت – باعث شده بود محیط کار در آتاری بسیار سرزنده باشد. به خصوص وان آب داغی که در دفتر کار نولان بود نیز مزید بر علت بود. پس از اینکه آتاری را در 1976 به وانر کامیونیکیشنز فروختند، ایدۀ بعدی بوشنل این بود که بازی را با پیتزا پیوند بزند. در 1977 او تئاتر پیتزا تایم را تأسیس کرد، که یک پیتزافروشی و مرکز بازی با برند چاک ای. چیز بود.
مجموعۀ برچسب های کارتریجهای بازیهای آتاری
سرجمع بیش از 500 بازی برای آتاری 2600 تولید شد، از جمله سوپرمن (Superman)، مهاجمان فضایی (Space Invaders) و پکمن (Pac-Man).
آتاری 2600 با کارتریج بازی کمبات
آتاری 2600 اوایل با نام سیستم ویدئویی رایانهای آتاری فروخته میشد و به آن کارتریجهای چند بازی ضمیمه میشد که دو بازی معروف آرکید تفریحی در آن بود: تانک (Tank) و ضدهوایی 2 (Anti-Aircraft II). گرچه آتاری 2600 اولین کنسول خانگی بازی نبود که در آن از ریزپردازنده و کارتریجهای بازی قابلتعویض استفاده میشد، اما باعث شد این سبک کنسولها مرسوم و عمومی شوند.
کارتریج بازی پرتاب موشک (Missile Command)
بازی پرتاب موشک یکی از محبوبترین بازیهای آتاری بود، هم در دستگاههای آرکید و هم روی کنسول خانگی 2600. بازیکن در این بازی باید برای دفاع از شش شهر در برابر موشکهای مهاجم که از فضا میآمد، موشک پرتاب میکرد.
جلد بازی مهاجمان فضایی (Space Invaders)
مهاجمان فضایی یکی از پرفروشهای شرکت تایتو بود؛ تایتو یک شرکت بازیسازی ژاپنی بود که در اصل به عنوان یک شرکت بازرگانی در 1953 به دست تاجری یهودی روسی تأسیس شده بود.
کنسول آتاری 5200
در سال 1982 کنسول بازی آتاری 2600 داشت از رقبای جدید مثل اینتلویژن و کولکوویژن عقب میافتاد. آتاری 5200 که بر اساس رایانهٔ خانگی آتاری 400 ساخته شده بود، تلاشی بود برای بازپسگیری سهم آتاری از بازار. اما چندان فروش نرفت؛ یکی از دلایل آن نقایص طراحی و دیگری عدم سازگاری با بازیهای آتاری 2600 بود.
کارتریج بازی بریکاوت (Breakout)
بریکاوت یکی از محبوبترین بازیها در تاریخ طولانی آتاری 2600 بود. سرمهندس آتاری، ال الکورن، یکی از کارمندان، یعنی استیو جابز، را مأمور کرد یک بازی تکنفره طراحی کند که شبیه پونگ باشد. اما جابز از دوستش استیو وزنیاک خواست این کار را بکند. طراحی وزنیاک برای تولید – یا فهم – بیش از حد دشوار بود و یک تیم دیگر عهدهدار طراحی نسخۀ نهایی شد.
کارتریج بازی مدافع (Defender)
بازی مدافع اولین بازی آرکید مشهور «کنارنورد» (side-scrolling) یود. آن را طراح پینبال یوجین جارویس در 1980 ساخت. همچنین بعدها جزء گزینههای پرفروش روی کنسول خانگی آتاری 2600 شد.
کارتریج بازی مهاجمان فضایی
مهاجمان فضایی که شرکت تایتو آن را ساخت و سپس شرکت میدوی آن را در 1978 منتشر کرد، یکی از نمونههای بسیار موفق آرکید بود. نسخۀ آتاری 2600 بازی حتی به فروش بالاتری رسید، و باعث افزایش زیادی در فروش سیستمهای آتاری 2600 هم شد.
طرح ترسیمی کابین تمپست
این طرح ترسیمی به صاحبان بازی نشان میدهد که شماره سریال دستگاه را کجا قرار دهند. تمپست یکی از بازیهای آرکید تیرباری (Shoot-‘em-up) موفق آتاری بود؛ از جمله ویژگیهایش گرافیک بُرداری رنگی و بازیروند (gameplay) سریع بود. این اولین بازی بود که قابلیت «ادامۀ بازی» داشت و به بازیکن اجازه میداد پس از مردن، بازی را از همان جایی ادامه دهد که «کشته» شده بود.
فروشگاه Toys “R” Us در سانیویل کالیفرنیا
سقوط بازار بازیهای ویدئویی در 1983 دستکم دو علت داشت؛ یکی کیفیت پایین بازیها و دیگری عرضۀ بیش از حد. صنعت بازیهای رایانهای تا چند سال احیا نشد؛ تا اینکه سیستم سرگرمی نینتندو در 1985 عرضه شد.