نمایشگاه مجازی وب

نمایشگاه مجازی بازی‌های رایانه‌ای

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

به همان کاری بچسب که خوب بلدی: شرکت اینفوکام و خطرات گسترش کسب‌وکار

زورک وان: بازی رایانه‌ا‌ی امپراطوری عظیم زیرزمینی

زورک (Zork) که ابتدا دخمه (Dungeon) نامیده شده بود، به دست تیم اندرسون، مارک بلانک، بروس دانیلز و دیو لبلینگ روی یک دستگاه DEC PDP-10 در ام‌آی‌تی ساخته شد. شرکت پرسونال سافت‌ویر که هم‌چنین اولین صفحۀ گسترده – VisiCalc – را به بازار عرضه کرده بود، نسخۀ رایانه‌ا‌ی بازی را منتشر کرد. زورک تا یک دهه یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های اینفوکام بود.

به همان کاری بچسب که خوب بلدی: شرکت اینفوکام و خطرات گسترش کسب‌وکار

به همان کاری بچسب که خوب بلدی: شرکت اینفوکام و خطرات گسترش کسب‌وکار مارک بلانک و دیو لبلینگ که دانشجویان ام‌آی‌تی بودند، وقتی اینفوکام را در 1979 تأسیس کردند بنا نداشتند روی نرم‌افزار‌های سرگرمی تمرکز کنند. اما قبل از تأسیس شرکت یک بازی متن‌محور به نام دخمه را طراحی کرده بودند – آنها نام بازی را به زورک تغییر دادند و منتشرش کردند و چندی نگذشت که دیدند جزء پیشروان صنعت بازی محسوب می‌شوند. یکی از وجوه شهرت اینفوکام این بود که در ژانرهای متنوعی بازی می‌ساخت، از بازی‌های علمی-تخیلی گرفته تا بازی‌های عاشقانه. هم‌چنین ماشین زد (Z-Machine) در اینفوکام اختراع شد، که یک ماشین بازی «مجازی» بود که با آن می‌شد بازی‌های اینفوکام را روی همۀ انواع رایانه‌ اجرا کرد. در دهۀ 1980 اینفوکام کسب‌وکارش را به فراتر از صنعت بازی گسترش داد و یک بستۀ پایگاه داده با نام کرنرستون را ارائه کرد. این سرمایه‌گذاری پرهزینه بسیاری از منابع اینفوکام را بلعید و در نهایت باعث شد در 1989 شرکت ورشکست شود.

پوستر کرنرستون

این محصول پایگاه داده را اغلب دلیل سقوط اینفوکام می‌دانند؛ زیرا باعث شد منابع شرکت از کسب‌وکار سودآور بازی به بخش‌های دیگر انتقال یابد.

طراحی دستی نقشۀ بازی دخمه (Dungeon)

نام اولیۀ این بازی زورک بود، که نام برنامه‌ای ناکامل در MIT Hacker بود. بعدا نامش به دخمه تغییر یافت، اما پس از این‌که اینفوکام از شرکت تی‌اس‌آر، که منتشرکنندۀ بازی دخمه و اژدها(Dungeons & Dragons) بود، نامۀ «هشدار قضایی» دریافت کرد، مجبور شد نام بازی را به همان زورک بازگرداند.

بازی رایانه‌‌ای راهنمای هیچهایکر برای سفر در کهکشان (The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy)

داگلاس آدامزِ نویسنده با طراح اینفوکام، استیو پرتزکی، همراه شد تا بر اساس رمان مشهورش یک بازی بسازد. حاصل کار یکی از پرفروش‌های اینفوکام شد.

نماگرفت از بازی راهنمای هیچهایکر برای سفر در کهکشان محصول اینفوکام

داگلاس آدامز بر اساس رمانش یکی از محبوب‌ترین بازی‌های اینفوکام را ساخت. حتی وقتی درجۀ بازی را روی «معمولی» می‌گذاشتند، چندین دام در همان اوایل بازی وجود داشت که خیلی از بازی‌کن‌ها در آن‌ها می‌افتادند؛ این باعث شده بود گاهی بازی را نتوان تمام کرد.

بازی رایانه‌ا‌ی آخرین فرصت (Deadline)

این عنوان سومین بازی اینفوکام بود که در ژانر کشف راز جنایت قرار می‌گرفت؛ این اولین بازی‌ای بود که مجموعه‌ای از اقلام جانبی مرتبط با داستان بازی (Feelies) ضمیمه می‌شد که برای اتمام بازی سرنخ‌هایی در اختیار بازیکن می‌گذاشتند.

بازی رایانه‌ا‌ی بالیهو (Ballyhoo)

بازی‌های اینفوکام همراه با اقلامی جانبی (Feelies) عرضه می‌شدند. اقلام جانبی همراه با بازی بالیهو شامل یک برنامۀ سوغاتی رسمی، یک بلیط سیرک، یک بادکنک و یک کارت خرید برای یک داروی ویژۀ خیالی بود.

بازی رایانه‌ا‌ی دل‌های به تاراج رفته (Plundered Hearts)

اکثر محصولات اینفوکام در ژانر علمی-تخیلی و فانتزی بودند. تنها بازی رمانتیک اینفوکام، بازی دل‌های به تاراج رفته بود و هم‌چنین تنها نمونه‌ای بود که یک طراح زن به نام ایمی بریگز آن را طراحی کرده بود. قهرمان بازی زنی است که همراه دزدان دریایی به ماجراجویی در دریاها می‌رود.

بازی رایانه‌‌ای الهه‌های چرمی فوبوس (Leather Goddesses of Phobos)

این بازی در پاسخ به بازی محبوب Leisure Suit Larry محصول شرکت سیِرا ساخته شد. در بازی الهه‌های چرمی فوبوس بازی‌کن یک جنسیت را انتخاب می‌کرد و قبل از ورود به بازی، سطح شیطنت (بی‌آزار، لوند، هرزه) را تعیین می‌کرد. این بازی را استیو مِرِتزکی ساخته است که یکی از بهترین طراحان بازی‌های متن‌محور محسوب می‌شود.

بازی رایانه‌‌ای کوارتراستف (Quarterstaff: The Tomb of Setmoth)

بازی کوارتراستف که یک بازی نقش‌آفرینی بود فقط روی رایانهٔ‌ مکینتاش اپل قابل اجرا بود؛ اگرچه اعلام شد که نسخۀ سازگار با رایانه‌های آی‌بی‌ام نیز در حال ساخت است، اما هیچ گاه منتشر نشد. این بازی بر اساس بازی دیگری بود که شرکت اکتیویژن صاحب امتیازش بود؛ کوارتراستف یکی از آخرین بازی‌هایی بود که قبل از ورشکستگی در 1989 تحت برند اینفوکام منتشر شد.

بازی رایانه‌‌ای بوروکراسی (Bureacracy)

این دومین بازی‌ای بود که اینفوکام با همراهی نویسندۀ داستان‌های علمی‌-تخیلی، داگلاس آدامز، ساخت. اگر طی بازی فشار خون شخصیت اصلی در برابر اتفاقات پرتنش، بیش از حد بالا برود، بازی یک‌باره تمام می‌شود.

11
12
13
14
15
16