بازیها به سودآوری میرسند
آگهی ژاپنی برای بازی پکمن (Pac-Man) محصول نامکو که نام اصلیاش در آن آمده است: پاکمن (Puckman)
نام بازی در بازارهای انگلیسیزبان قدری تغییر داده شد تا خرابکارها واژۀ PUCK (در انگلیسی به معنای جن و لولو) را دست نگیرند.
بازیها به سودآوری میرسند
بازیها در ابتدا فقط نوعی سرگرمی برای کاربران زبردست رایانهها بودند. اما به تدریج در دهۀ 1970 به کسبوکاری عظیم تبدیل شدند. بازیهای آرکید، کنسولهای خانگی، کنسولهای دستی و برنامههای رایانهای تولیدشده برای بازار گسترش یافتند. تعداد زیادی شرکت رقیب به تولید بازیهای ماجراجویی ویدئویی، بازیهای آموزشی، بازیهای رومیزی و بازیهای شبیهسازی روی آورند. بازار بازی یکباره همچون بمب ترکید. اما زود فرونشست. بازار که از کثرت محصولها – که عموماً کیفیت پایینی داشتند – اشباع شده بود در 1983 دچار رکود شد و بسیاری از تولیدکنندهها را ورشکست کرد.
مقالۀ نیویورکتایمز به تاریخ 8 ژانویۀ 1984 در مورد سقوط بازار بازیهای ویدئویی
سقوط بازار بازی در 1983 تأثیر شدیدی بر شرکت وارنر کامیونیکیشنز داشت، که در 1976 آتاری را به قیمت تقریبی 28-32 میلیون دلار از نولان بوشنل خریده بود. در دورۀ اوج، شرکت آتاری حدود یک سوم درآمد وارنر را به خود اختصاص داده بود.
پکمن محبوب
پکمن جزء اولین بازیهایی است که وارد فرهنگ عمومی شد. آهنگ مشهور داشت. سریال تلویزیونی داشت. کنسولهایش در همۀ مراکز بازی و کافهها بود. سازندۀ آن تارو ایواتانی بود که در 1980 آن را با عنوان اولیۀ پاکمن منتشر کرد، اما در ژاپن چندان محبوبیتی نیافت. اما در 1981 شرکت بالی حق امتیاز بازی را برای انتشار در آمریکا خرید و نام بازی را از «پاکمن» (که در انگلیسی معنای بدی از آن برداشت میشود) به «پکمن» تغییر داد. تب بازی پکمن بالا گرفت، اگرچه طرفداران متعصب این بازی عموماً بازی «خانم پکمن» را بیشتر دوست داشتند (که در اصل یک کپی غیرمجاز بود که با عنوان اوتوی دیوانه (Crazy Otto) منتشر شده بود) چون هزارتوهای بیشتری داشت. در 1983 بازی پکمن روی آتاری 2600 نیز عرضه شد و میلیونها نسخه از آن به فروش رفت – و در اشباع بازار نقش داشت.
آلبوم تب پکمن
تب بازی پکمن در 1982 به اوجش رسید؛ هنگامی که باکنر و گراسیا آلبومی منتشر کردند که چندین آهنگش بر اساس بازیهای ویدئویی مشهور بود. تکآهنگ تب پکمن بسیار گرفت و در رتبهبندی 100 آهنگ برتر به رتبۀ نهم رسید.
محیط بازی پکمن تولید شرکت نامکو
پکمن از زمان نخستین انتشارش در 1980 یکی از محبوبترین بازیهای آرکید بوده است. اشباح در میانۀ یک هزارتو پکمن را دنبال میکنند، تا اینکه پکمن یک قرص نیروبخش میخورد و بعدش میتواند اشباح را بخورد.
بازی رومیزی پکمن
کولِکو دستگاههای تکبازی فراوانی ساخت، از جمله نسخههای رومیزی بازیهایی مثل پکمن، دانکی کونگ، دیفندر و سنتیپید. اگرچه این نسخهها سادهتر از نسخۀ اصلی بازیها بودند، اما ارزانتر بودند و خوب فروش میرفتند.
کارتریج بازی پکمن
نسخۀ آتاری از بازی پکمن شرکت نامکو یکی از آن بازیها ست که علارغم توزیع گسترده شکست خورد. آتاری که انتظار داشت شهرت و محبوبیت این بازی فروش کنسولها را بالا ببرد، 12 میلیون کارتریج تولید کرده بود. اما گرافیک پراغتشاش و بازیروندِ ضعیف خریداران را بیرغبت کرد. برخی میگویند سیل توزیع پکمن آتاری یکی از علل رکود صنعت بازی در 1983 بوده است.
تیشرت پکمن
پکمن در دهۀ 1980 به فرهنگ عمومی نفوذ کرده بود و روی بسیاری از تیشرتها و تبلیغات تلویزیونی ظاهر میشد. بر اساس پکمن یک خوراک صبحانه، دو برنامۀ تلویزیونی، چندین بازی رومیزی و بسیاری محصولات دیگر تهیه شد.