اختراع یک رسانۀ جدید
پژوهشگر رایانه، دونالد دیویس، و دستگاه بازیِ دوز
این دستگاه فقط برای بازی دوز طراحی شده بود. دیویس بعدها یکی از پیشگامان مهم در شاخۀ شبکه و هوش مصنوعی شد.
اختراع یک رسانۀ جدید
قدمت بازیهای رایانهای به قدمتِ خود رایانهها ست. دستگاههای اولیه مشخصاً برای بازی ساخته نمیشدند – اما بدون استثنا برای بازی نیز به کار میرفتند. طی دهۀ 1960 که قابلیت کاربری تعاملیِ رایانهها بیشتر شد و امکان تهیۀ آنها نیز بالاتر رفته بود، صنعت بازی نیز شروع به رشد کرد. در دهۀ 1980 دیگر رایانههایِ شخصی روزبهروز قدرتمندتر شده بودند و کنسولهای ویژۀ بازی رسانۀ سرگرمکنندۀ سودآوری در بازار بودند. امروزه فروش بازیها از فیلمها بیشتر است.
صحنۀ آغازین بازی افسانۀ زلدا، ساختۀ شرکت نینتندو
الهامبخش بازی افسانۀ زلدا پرسههای کودکانۀ طراح آن – شیگرو میاموتو – در تپههای اطراف خانهاش در کیوتو بود.
روکش بازی سایمون میگه روی دستگاه مگناواکس اودیسی
روکش برای ایجاد گرافیکهای ایستا استفاده میشد؛ کنسولهای اولیۀ ویژۀ بازی امکان ترسیم این گرافیکها را نداشتند.
نماگرفت بازی سهبعدی وُلفِنشتاین
گفته میشود این بازی مبتکرانۀ تیراندازی اولشخص، باعث شهرت و محبوبیت این ژانر شد.
از صرف بازی به سوی سودآوری
اوایل، بازیها صرفاً بازی بودند. متخصصان رایانه به فکر فروش آنها نبودند. بلکه به دنبال راههایی برای آزمودن و نمایش قابلیتهای رایانههایشان بودند و البته راههایی برای استراحت وسط کار. برنامهنویسها در آزمایشگاهها و دانشگاهها بازی مینوشتند، بازی میکردند و آنها را بین خودشان دست به دست میکردند. در اوایل دهۀ 1970 بازیهای متنمحوری مثل اَدوِنچر (Adventure) و کلوسال کِیو (Colossal Cave) متداول شده بود. چندی نگذشت که ریزپردازندهها و رایانههای شخصی آنقدر قدرتمند شدند که بتوانند بازیهای پیچیدهتر و گرافیکیتر را اجرا کنند. شرکتهایی مثل مگناواکس و آتاری، که متوجه امکان سودآوریِ این رسانۀ جدید شده بودند، بازیها را به محصولات تجاری تبدیل کردند. در دهههای بعدی شرکتها اغلب بازیهای محبوب قدیمیتر را اصلاح و بازیابی میکردند تا مناسب گرافیکها و پردازندههای روزبهروز پیچیدهتر و نیز سلیقۀ روز بازیدوستان بشوند.
نمای نزدیک از صفحۀ بازی تنیس دونفره
تصاویر بازی را با یک نوساننگار (اوسیلوسکوپ) متعارفِ آزمایشگاه نشان میدادند. بازیکنها با کلیدها و شاخصهای گردشی سرویس میزدند و توپ را بین خودشان رد و بدل میکردند. این بازی اولیه را در 1998، به مناسبت 50 امین سالگرد ساختش، با موفقیت بازسازی کردند.
رایانهٔ آنالوگ مرلین در آزمایشگاه ملی بروکهِیوِن
بازی تنیس دونفرۀ ویلیام هیگینباتم روی یک رایانهٔ آنالوگ اجرا میشد و نخستین بار در روز بازدید عمومی از آزمایشگاه بورکهِیوِن در 24 اکتبر 1958 به نمایش عمومی در آمد. صدها نفر صف کشیده بودند تا فرصت بازی پیدا کنند.