نمایشگاه مجازی وب

نمایشگاه مجازی رایانه‌های همراه

1
2
3
4
5

موج اول رایانه‌های قابل‌حمل

TRS-80 مدل 100 ساخت شرکت رادیو شک (Radio Shack)

این رایانه محبوبیت خاصی میان روزنامه‌نگاران داشت. ارزان و مقاوم بود، مجهز به مودم داخلی بود و می‌توانست با چهار عدد باتری قلمی اندازۀ AA تا 20 ساعت کار کند. بیش از 6 میلیون از این دستگاه به فروش رفت.

موج اول رایانه‌های قابل‌حمل

رایانه‌های قابل‌حمل اولیه نظیر آزبورن و کامپک، بسیار سنگین و گران بودند، با این وجود کارایی‌شان در حد یک رایانۀ شخصی رومیزی بود. با این‌که عمر این رایانه‌ها به سرعت به سر آمد، ولی به محبوبیت ایدۀ رایانۀ قابل‌حمل کمک کردند. طراحی تختِ رایانه‌های همراهی مانند TRS-80 و HX-20 امکان اجرای نسخۀ ساده‌ای از برنامه‌های محبوب رایانه‌های شخصی نظیر نرم‌افزارهای واژه‌پردازی و نرم‌افزارهای صفحه‌گسترده را می‌داد، و در عین حال موجب کاهش وزن و قیمت دستگاه می‌شد. با آمدن رایانه‌های تاشو به بازار، که ظاهری تخت داشت و یک صفحه‌نمایش از طریق یک لولا به آن وصل بود، راه برای نسل رایانه‌های لپ‌تاپ هموار شد.

رایانۀ قابل‌حمل آی‌بی‌ام 5100 (IBM 5100)

این رایانۀ قابل‌حمل پیچیده، شش سال قبل از به بازار آمدن رایانه‌های شخصی مشهور آی‌بی‌ام به بازار آمد. آی‌بی‌ام 5100 می‌توانست نرم‌افزارهای اصلی آی‌بی‌ام را اجرا کند. با وزن حدود 15 کیلوگرم، یک دستگاه قابل‌حمل به حساب می‌آمد.

نوت‌تیکر (Notetaker) محصول زیراکس

نوت‌تیکر هرگز تبدیل به محصولی تجاری نشد. این رایانه تا همان حدی که سطح فناوری سال 1976 اجازه می‌داد به ایدۀ داینابوک نزدیک شد. نوت‌تکیر ماوس و صفحه‌نمایش لمسی داشت و توسط داگ فیربیرن طراحی شده بود.

رایانۀ قابل‌حمل اسکریب (Scrib)

رایانۀ اسکریب محصول کشور سوییس جزء اولین رایانه‌های قابل‌حملی بود که با باتری کار می‌کرد. صفحه‌نمایش‌اش مثل لپ‌تاپ‌های امروزی عمودی بود، ولی به جای مفصل از یک قطعۀ تاشو استفاده شده بود.

تایپ‌کوردر (Typecorder) محصول سونی

تایپ‌کوردر چیزی بین یک واژه‌پرداز اختصاصی که به عنوان جایگزین ماشین‌تحریر به کار می‌رود و یک رایانۀ کامل بود. این دستگاه مورد علاقۀ روزنامه‌نگاران بود.

رایانۀ قابل‌حمل کامپک

موفقیت این رایانۀ قابل‌حمل الهام‌بخش تعداد زیادی از رایانه‌های قابل‌حمل سازگار با آی‌بی‌ام بود. کامپک مجوز ام‌اس-داس را از مایکروسافت گرفت و به نحو قانونی نرم‌افزار بایوس آی‌بی‌ام را مهندسی معکوس کرد. کامپک فقط در سال اول توانست به فروش 150 میلیون دلاری دست یابد.

واژه‌پرداز برادر (Brother)

ماشین‌تحریرهای الکترونیکی از این دست، میان دانشجویان بسیار محبوب بود. چنین دستگاه‌هایی به کاربر اجازه می‌داد وقتی ایرادی در نوشته پیدا کردند، به جای تایپ مجدد یا استفاده از لاک غلط‌گیر، بتوانند قبل از چاپ روی کاغذ، عبارات را روی یک صفحۀ نمایش کوچک ویرایش کنند.

تبلیغ TRS-80 مدل 100

تخفیف‌های سنگینی که هنگام خرید این دستگاه ارائه می‌شد گاهی باعث می‌شد قیمت نهایی‌اش کمتر از بسیاری از رایانه‌های قابل‌حمل در آن دوره و حدود یک پنجم قیمت یک رایانۀ شخصی معمولی از آب در آید.

ریزرایانۀ MCM/70

این رایانه کاملا تخت طراحی شده بود و صفحه‌کلید و صفحه‌نمایش متصل به هم داشت. MCM/70 یکی از نخستین رایانه‌های شخصی و یکی از نخستین رایانه‌های قابل‌حمل بود. در آن به جای زبان بیسیک از زبان نامتعارف APL استفاده شده بود.

ظهور و سقوط آزبورن

آزبورن 1 که توسط شرکت آزبورن ساخته شده بود نخستین رایانۀ تجاری قابل‌حمل بود که به محبوبیت رسید. ولی موفقیت آزبورن در همین جا به پایان رسید. حدود یک سال قبل از این‌که محصول جدید شرکت آمادۀ عرضه شود، درباره‌اش به صورت عمومی صحبت شد. این مانور تبلیغاتی ناموفق که در موارد مشابه دیگری نیز تکرار شده بود نتایج بسیار بدی برای شرکت آزبورن داشت. امروزه به اثرات ناشی از افشای اطلاعات مربوط به محصولات آتی «اثر آزبورن» گفته می‌شود. بعد از افشای زودهنگام اطلاعات، در خلال رقابتی فزاینده، اثر آزبورن موجب ورشکستگی شرکت آزبورن شد.

آزبورن 1

آزبورن 1 محصول موفقی بود که به رایانۀ نوت‌تیکر زیراکس شباهت داشت. به لطف 5 سال پیشرفت در فناوری و استعداد طراح اصلی‌اش لی فلزنشتاین، 1795 دلار قیمت خورد و وزنی معادل 10.5 کیلوگرم داشت.

جلد مجلۀ Portable Companion

این جلد مجله مجاهدین افغان را در کنار رایانۀ آزبورن نشان می‌دهد.

«آینده بر طراحی و فروش رایانه‌هایی متکی است که افراد حتی متوجه نمی‌شوند که رایانه هستند.» - آدام آزبورن، بنیانگذار شرکت آزبورن کامپیوتر

بروشور آزبورن 1

رایانۀ قابل‌حمل آزبورن سیستم‌عامل CP/M را اجرا می‌کرد و بر روی آن نرم‌افزارهای واژه‌پردازی و سایر برنامه‌های اداری نصب می‌شد. قیمت آزبورن 1 حدودا نصف قیمت رایانه‌های قابل‌حمل مشابه‌اش بود. در تبلیغات این محصول بر کارآمدی آن تاکید می‌شد و کاربران در تبلیغات‌اش آن را طوری حمل می‌کردند که انگار به سبکی یک کتاب است.

6
7
8
9
10
11
12
13
14
15