نمایشگاه مجازی وب

نمایشگاه مجازی رایانه‌های همراه

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

رایانۀ پالم‌پایلوت

رایانۀ جیبی پالم‌پایلوت (PalmPilot)

پالم‌پایلوت تماس‌ها، یاداشت‌ها، اعلان‌ها و رخدادها را خیلی خوب نمایش می‌داد و می‌توانست به رایانه‌های شخصی رومیزی متصل شود. این دستگاه در واقع یک رایانۀ همه‌منظوره با نرم‌افزارهای اختصاصی بود. پالم‌پایلوت به قدری کوچک بود که می‌توانست در جیب پیراهن جا شود.

پالم‌پایلوت

پالم پایلوت اولین رایانۀ دستی بود که محبوبیت همگانی یافت. موفقیت این دستگاه کمک کرد میان دنیاهای مجزای فناوری‌های مختلف، یعنی ابزارهای الکترونیکی برنامه‌ریزی، رایانه‌های شخصی و تلفن‌های همراه، پل زده شود. موفقیت پالم‌پایلوت بابت این بود که تعریف جدیدی از مفهوم رایانۀ دستی ارائه داد، و بدین‌ترتیب توانست این دستگاه‌ها را نه به عنوان وسیله‌ای جایگزین رایانه‌های شخصی، بلکه به عنوان ابزاری جانبی برای آن‌ها معرفی کند. همگام‌سازی یکپارچه با رایانه‌های شخصی تنها با استفاده از یک دکمه، مجهز بودن به نرم‌افزار تشخیص دستخط که به خوبی کار می‌کرد، کارآمدی در برنامه‌ریزی شخصی، سرعت بالا و این‌که در جیب جا می‌شد ویژگی‌های خوب این دستگاه بودند و در کنار این‌ها پالم‌پایلوت با قیمت 299 دلار بسیار مقرون‌به‌صرفه بود. همۀ این‌ها برگ برنده‌اش محسوب می‌شدند.

مدل چوبی پالم‌پایلوت

جف هاوکینز طراحی پالم‌پایلوت را با این مدل چوبی آزمایش کرد. او از یک چوب غذاخوری به عنوان قلم استفاده می‌کرد. هاوکینز در جلسات وانمود می‌کرد که در حال یادداشت‌برداری است و در این حین مراحلی را می‌شمرد که برای انجام کارهای معمولی باید انجام می‌شد.

داستان پالم‌پایلوت: جف هاوکینز

بخش ها 1- داستان پالم 2- ویژگی‌های اصلی

مدلی از پالم‌پایلوت، مبتنی بر صفحه‌کلید

این سوال برای مهندسین طراح پالم‌پایلوت مطرح بود که آیا همۀ کاربران علاقه دارند با استفاده از قلم بنویسند؟ مهندسین نمی‌توانستند به این پرسش پاسخ قطعی بدهند. به همین دلیل این مدل پالم‌پایلوت که مجهز به صفحه‌کلید بود نیز به عنوان گزینۀ جایگزین به بازار عرضه شد.

مدل اولیۀ پالم‌پایلوت

این مدل اولیه به مهندسین این امکان را داد که پیش از تولید نسخه اصلیِ سخت‌افزار، برای پالم‌پایلوت نرم‌افزارهایی را توسعه دهند.

تبلیغ پالم‌پایلوت

شرکت یو-اس روباتیکز حدود یک میلیون دستگاه پالم‌پایلوت را در همان 18 ماه اول تولیدش به فروش رساند.

جاده پردست‌انداز موفقیت

برخی از پیش‌قراول‌های پالم، یعنی رایانه‌هایی مانند پسیون و سری ال‌ایکس محصول اچ‌پی، موفقیت کمرنگی داشتند. اما چندین تلاش دیگر برای ساخت دستگاه‌های مبتنی بر قلم، از جمله نیوتن محصول اپل و اِئو که هم سرمایه‌گذاری خوبی روی آن‌ها انجام شده بود و هم خوب تبلیغ شده بودند، در بازار شکست خوردند و حدود یک میلیارد دلار خرج روی دست سرمایه‌گذاران‌اش گذاشتند. حتی اولین رایانۀ دستی که خود پالم به بازار عرضه کرد، یعنی زومر (Zoomer) با آن ابعاد بزرگ‌اش، در بازار شکست خورد. این شکست‌های پیاپی در آن زمان باعث شده بود تامین منابع مالی برای عرضۀ یک محصول جدید دستی کاری دشوار باشد. شرکت پالم پول کافی برای توسعۀ پالم‌پایلوت در اختیار داشت، اما این پول برای این‌که دستگاه وارد بازار شود کافی نبود. بنابراین شرکت موافقت کرد که توسط یو-اس روباتیکز خریداری شود. موفقیت غافلگیرکنندۀ پالم‌پایلوت، رایانه‌های دستی را برای همیشه متحول کرد.

داستان پالم: دونا دوبینسکی: فقط باید محصول را ارسال کنید

فهرست 1. فقط باید محصول را ارسال کنید 2. مشکلات جذب سرمایه 3. نکتۀ اصلی قلم نیست

داستان پالم: اد کولیگان: یک دکمه

فهرست 1. یک دکمه 2. شماره‌گیری با اسم

الفبای ساده‌شده برای پالم‌گرافیتی

پالم‌گرافیتی یک جور قمار بود، چون قرار بود با طراحی یک دستخط ویژه کار تشخیص دستخط از جانب نرم‌افزار تسهیل شود. به این منظور کاربران می‌بایست این دستخط جدید، که در واقع مجموعه‌ای از حروف مجزا و ساده‌شده بود، را یاد می‌گرفتند. کاربرانی که در استفاده از این دستخط به مهارت کافی رسیده بودند می‌توانستند تا چهل کلمه در دقیقه نیز بنویسند.

بسته‌بندیِ پالم‌کانکت

پالم‌کانکت داده‌ها را بین رایانه‌های شخصی دستی و رومیزی همگام‌سازی می‌کرد. این کار به بنیانگذاران پالم بینش بسیار مهمی برای پالم‌پایلوت بعدی داد: این‌که رایانۀ دستی باید مکمل رایانۀ شخصی باشد، نه جایگزین آن.

رویای یک رایانۀ جیبی

جف هاکینز پس از این‌که در شرکت گرید سیستم نخستین تبلتی را طراحی کرد که به موفقیت تجاری رسید، پالم را تاسیس کرد. او متقاعد شده بود که مشتریان به تبلت‌های جیبی علاقه‌مند اند. هدف از تاسیس شرکت پالم ساخت چنین دستگاه‌هایی بود. با این حال علاقۀ اصلی هاکینز عصب‌شناسی و کار در زمینۀ ماشین‌های هوشمند بود. به همین دلیل پس از 25 سال فعالیت در زمینۀ رایانه‌های قابل‌حمل، بالاخره به عشق اول‌اش بازگشت.

رهبران پالم کامپیوتینگ

پالم کامپیوتینگ توسط جف هاوکینز (راست) تأسیس شد که از پیشگامان محاسبات موبایلی ست. او دونا دوبینسکی، کارمند کهنه‌کار اپل را به عنوان مدیرعامل استخدام کرد و همچنین اد کولیگان را، که سابقاً در رادیوس کار می‌کرد، به عنوان رئیس بازاریابی به کار گرفت.

تیشرت با نشان اولیۀ نخل

کلمه‌ای که بنیانگذاران پالم به عنوان نام این شرکت انتخاب کردند، به کف دست اشاره می‌کرد (Palm در زبان انگلیسی به معنای کف دست است). بنابراین نشان اولیۀ شرکت که به شکل نخل بود جناس بصری داشت (پالم به معنای درخت نخل نیز هست)

زومر محصول کاسیو

زومر پروژۀ مشترک شرکت‌های کاسیو، پالم، جئو-ورکس و تَندی بود. صفحه‌نمایش لمسی داشت، و دارای رابط کاربری گرافیکی و قابلیت پشتیبانی از برنامه‌هایی بود که توسط برنامه‌نویسانی خارج از شرکت توسعه داده شده بودند. سرعت پایین و قیمت بالا نقاط ضعف این دستگاه بودند.

تبلیغ زومر

زومر نتیجۀ تلاش مشترک شرکت‌های کاسیو، پالم، جئو-ورکس و تَندی بود؛ ابعاد بزرگی داشت، و زشت و کند بود. این محصول به پالم درس‌های ارزشمندی آموخت در مورد این‌که مشتریان از رایانه‌های دستی چه انتظاراتی دارند.

پالم‌پایلوت

مدیران شرکت پالم در همان حین که مشغول توسعۀ نرم‌افزار برای زومر بودند، از این رایانۀ سنگین و زشت ناامید بودند. به همین دلیل به بروس دانلیوی، سرمایه‌گذار این محصول شکایت بردند. دانلیوی در پاسخ گفت اگر شما مدیران پالم تا این حد مطمئن هستید که مشتریان طالب چه کالایی هستند «چرا نمی‌روید خودتان بسازیدش؟». نتیجۀ عمل به این پیشنهاد، عرضۀ موفقیت‌آمیز پالم‌پایلوت بود.

11
12
13
14
15