نمایشگاه مجازی وب

نمایشگاه مجازی رایانه‌های همراه

1
2
3
4
5
6
7

رایانه‌های دستی و تبلت‌ها

ماشین‌حساب CQ-1

CQ-1 ساخت شرکت کاسیو ماشین‌حسابی بود که در مسیر تبدیل شدن به یک ابزار برنامه‌ریزی جیبی قدم بر می‌داشت. ساعت را نمایش می‌داد، می‌شد تنظیمش کرد که در ساعت خاصی زنگ بزند و نرم‌افزار زمان‌بندی کارهای روزانه روی آن نصب بود.

رایانه‌های دستی و تبلت‌ها

رایانه‌های دستی فرزندان ابزارهای الکترونیکی برنامه‌ریزی شخصی بودند که با آن‌ها می‌شد تقویم را دید و فهرستی شخصی از آدرس‌ها ساخت. ابزارهای برنامه‌ریزی اولیه به نوبۀ خود از ماشین‌حساب‌های الکترونیکی دستی قبلی مانند بیزی‌کام الهام گرفته بودند. تبلت‌ها ریشه در لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های جیبی دارند و معمولاً دارای صفحه‌نمایش لمسی یا قلمی هستند. آن‌ها که در ابتدا عمدتاً در بازارهای تخصصی مانند مدیریت انبار موفق بودند، کم‌کم به بازار اصلی راه پیدا کردند و کاربران غیرمتخصص هم به آن‌ها علاقه‌مند شدند.

ماشین‌حساب بیزی‌کام هَندی (Busicom Handy LE-120A)

بیزی‌کام یکی از اولین ماشین‌حساب‌های الکترونیکی واقعاً دستی بود. این ماشین‌حساب همۀ اجزای مورد نیاز برای رایانه‌های دستی را که بعد از آن ساخته شد گرد هم آورد. پردازنده، نمایشگر، کلیدها، باتری و حافظه.

گواهی ثبت اختراع دفتر خاطرات الکترونیکی

در سال 1975، ساتیان (سم) پیترودا، مخترع و پیشگام انقلاب ارتباطات هند، حق ثبت اختراعی را برای دفتر خاطرات الکترونیکی ثبت کرد که می‌توانست زمان قرار ملاقات‌ها را ثبت کند و رویدادهای آتی را با پیام‌های هشدار به کاربر یادآوری کند.

مِمو نوت 30 (LC-836 Memo Note 30)

این یکی از اولین رایانه‌های دستی با فهرست تلفن و دفترچۀ یادداشت بود. توشیبا مجوز ثبت اختراع این «فهرست راهنمای دستی الکترونیکی» را از یک مخترع مستقل خرید.

ابزار برنامه‌ریزی پسیون

اولین پسیون‌ها شبیه ماشین‌حساب بودند، با این حال رایانه‌های کاملی بودند که باعث ایجاد خط تولید موفقی از رایانه‌های دستی شدند. بیش از یک میلیون از این دستگاه‌ها فروش رفت. توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، ابزارهای نرم‌افزاری متنوعی برای آن تولید کردند.

رایانۀ دستی PF-8000

این ماشین‌حساب که قادر به ذخیره‌سازی «بانک داده» بود، شاید اولین دستگاهی باشد که یک رابط مبتنی بر قلم داشت و کاراکترهای ساده را تشخیص می‌داد.

تعریف نقش رایانه‌های دستی

رایانه‌های قابل‌حمل همیشه یک هدف روشن و کلی داشتند: این‌که بتوانند مثل یک رایانۀ رومیزی عمل کنند و همزمان قابل‌حمل باشند. اما رایانه‌های دستی همه‌منظوره در ابتدا برای کاربردهای عمومی چندان کارآمد نبودند و برای کارکردهای خاص مانند مدیریت موجودی محبوبیت پیدا کردند. به همین دلیل رایانه‌های دستی برای کارکردهای خاص به شکل ویژه ساخته شدند. کارکردهایی نظیر تقویم، فهرست آدرس، یا کتاب آشپزی.

تبلیغات رایانۀ دستی کوازار

رایانه‌های دستی پاناسونیک/کوازار مجموعۀ کاملی از لوازم جانبی با ابعاد مینیاتوری، از جمله چاپگر، مودم، آداپتور خروجی ویدیو، ماژول‌های حافظۀ اضافی و ابزارهای دیگر را ارائه کردند. همۀ این اقلام در یک کیف جا می‌شد.

رایانۀ دستی RL-H1000

این رایانۀ دستی بسیار بزرگ‌تر از کف یک دست بود. اما در هر حال رایانه‌ای همه‌منظوره بود، نه صرفا یک ابزار برنامه‌ریزی با عملکرد محدود. شرکت‌های کوازار و پاناسونیک مدل‌های تقریباً یکسانی را با برندهای مختلف ارائه کردند.

CC-40

این رایانۀ جذاب اولین حرکت شرکت TI برای فتح بازار رایانه‌های همراه بود. این محصول به کندی فروش رفت، تا حدی به این دلیل که راه آسانی برای انتقال داده‌ها وجود نداشت. این دستگاه با باتری‌های قلمی اندازۀ AA تا 200 ساعت کار می‌کرد.

HP 95LX

سری LX ساخت شرکت HP نمونه‌ای موفق از رایانه‌های دستی بود که ام‌اس-داس را اجرا می‌کرد، که رایج‌ترین سیستم‌عامل رایانه‌های شخصی آی‌بی‌ام تا اوایل دهۀ 1990 بود.

کتاب آشپزی بتی کراکر

شرکت‌های الکترونیکی تعداد زیادی از رایانه‌های دستی اختصاصی ارزان‌قیمت را برای بازی‌ها، ترجمه، کتاب‌های آشپزی و موارد دیگر تولید کردند.

رایانۀ دستی LK-3000 با کارتریج‌های برنامه

از طریق کارتریج لکسیکون می‌شد نرم‌افزارهایی را به این رایانه اضافه کرد؛ این نرم‌افزارها طیف وسیعی را شامل می‌شد، از مترجم‌های زبان گرفته تا دفترچه یادداشت و برنامه‌های برنامه‌ریزی شخصی. توسعه‌دهندگان نرم‌افزار می‌توانستند برنامه‌های جدیدی تولید کنند، همان‌طور که همین امروز برای تلفن‌ها انجام می‌دهند – اما در هر لحظه تنها یکی از این برنامه‌ها می‌توانست اجرا شود.

بازی آموزشی «لمس کن و بگو» (Touch & Tell)

در ادامۀ بازی «حرف بزن و هجی کن» (Speak & Spell) بازی «لمس کن و بگو» به بازار آمد. در این بازی از صدای مصنوعی برای پرسیدن سوالات از کودکان استفاده می‌شد. بچه‌ها پاسخ درست را از روی صفحۀ نمایشگر انتخاب می‌کردند.

8
9
10
11
12
13
14
15