نمایشگاه مجازی وب

نمایشگاه مجازی رایانه‌های همراه

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

همه جا، در شکل‌ها و اندازه‌های بی‌شمار

استیو رابرتز

امروزه برای ما این امری بدیهی است که بتوانیم در حال حرکت امکان تماس تلفنی داشته باشیم یا از رایانه استفاده کنیم. ولی زمانی که استیو رابرتز، مقاله‌نویس حوزۀ فناوری، در دهۀ 1980 تصمیم گرفت که یک «کوچ‌نشین با فناوری پیشرفته» باشد، این موضوع یک رویای بلندپروازانه بود. در نهایت نوشتن دربارۀ چنین سفری باعث شد شغل روزانه‌اش را کنار بگذارد. او در این راه بیش از 17000 مایل رکاب زد. در اینجا رابرتز با دومین دوچرخه از سه دوچرخه‌اش نشان داده شده است. رابرتز برای این‌که دوچرخه‌اش‌ مناسب این سفر باشد تغییرات زیادی در آن ایجاد کرد. بر روی این دوچرخه (Winnebiko II) چهار عدد رایانه نصب شده بود و اولین سامانه‌ای بود که امکان تایپ کردن حین سواری را داشت.

همه جا، در شکل‌ها و اندازه‌های بی‌شمار

برای بسیاری از ما «رایانۀ همراه» به معنای لپ‌تاپ یا رایانه‌های دستی است. با این حال این تنها دو مورد از بسیاری شکل‌های ممکن برای رایانه‌های همراه است. تبلت‌ها که اندازه‌های متوسطی دارند، دهه‌ها از رده خارج شدند، اما هم اینک در حال پیشرفت هستند. رایانه‌های پوشیدنی برای فعالیت‌های تخصصی مانند غواصی نیز روزبه‌روز بیشتر می‌شوند. امروزه هنگام رانندگی، پیاده‌روی و گشت‌وگذار رایانه‌ها را با خود همراه می‌کنیم. برخی از رایانه‌ها، مانند ابزار پزشکی ضربان‌ساز قلب، در درون بدن ما هستند. رایانه‌ها توانسته اند به هر جایی راه یابند و در این مسیر کماکان در حال پیشروی ‌اند.

صفحۀ پیمایش چوبی کشتی

«صفحه‌های پیمایش» قرن‌ها برای ردیابی سرعت و مسیر کشتی به منظور تعیین موقعیت استفاده می‌شد. گیره‌ها در بالای گلباد قطب‌نما نشان‌دهندۀ جهت هستند. آن‌هایی که در قسمت پایین هستند نیز نشان‌دهندۀ سرعت اند.

سامانۀ ناوبری خودرو: تام‌تام‌گو

سامانه‌های ناوبری روی داشبورد خودروها، با یک نقشۀ متحرک، رابط صوتی و ناوبری مبتنی بر ماهواره، آخرین نسل از ابزارهایی ست که طی هزاران سال برای مسیریابی از آن‌ها استفاده کرده ایم.

دوچرخۀ بهیموث (ماشین الکترونیکی بزرگ که با انرژی انسان کار می‌کرد، و خیلی سنگین بود)

بهیموث آخرین و سنگین‌ترین دوچرخه از سه دوچرخه‌ای بود که توسط مهندس خودآموخته استیو رابرتز ساخته شد. بهیموث با وزن 263 کیلوگرم، سه لپ‌تاپ و چندین سیستم ارتباطی بی‌سیم را در خود جای داده بود. کلیدهای فرمان و صفحه‌نمایش روی کلاه ایمنی، تایپ کردن را در حین سواری امکان‌پذیر می‌کرد.

رایانۀ غواصی دیتامکس اسپورت اسکوبا

رایانه‌های غواصی بر اساس مدت زمان و عمق، محدوده‌های امن و مدت زمانی را که یک غواص می‌تواند زیر آب بماند، محاسبه می‌کنند. اولین نسخه‌ها از این ابزار در اوایل دهۀ 1950 به شکل مکانیکی ساخته شدند، اما بعداً رایانه‌های الکترونیکی را نیز در خود جای دادند.

آگهی تبلیغاتی رایانۀ غواصی دیتامکس

اکثر غواصان حرفه‌ای در دهۀ 1980 مسیرهای غواصی ایمن را بر اساس جداول مخصوصی طراحی می‌کردند. اما محاسبات موردنیاز برای غواصی ایمن ممکن است دشوار شود. رایانه‌های غواصی این تعهد را می‌دادند که با استفاده از آن‌ها بتوان به سادگی و با دقت به اطلاعات لازم برای غواصی ایمن دست یافت.

دستورالعمل ساعت مچی سونتو

ساعت مچی سونتو N3 را می‌شد تنظیم کرد که چه اطلاعاتی را نمایش دهد. پیام‌های متنی، قیمت‌های سهام، اخبار، فال و غیره. این داده‌ها از طریق یک سرویس شبکه‌ای بی‌سیم ام‌اس‌ان (MSN Direct) به دستگاه ارسال می‌شد.

سایبر-لباس مجهز به MP3

همانند رایانه‌های مچی، طراحی رابط‌های قابل‌استفاده برای لباس‌های هوشمند کار دشواری است. در اکثر طراحی‌ها رایانه اغلب به شکل یک تودۀ سفت در جایی از لباس در می‌آید. مدارهای انعطاف‌پذیری که بتوان روی پارچه چاپ‌شان کرد، ممکن است برای این مشکلات راه‌حل‌هایی ارائه دهند.

چهل سال با رایانه‌های همراه

تجهیزات بسیار دگرگون شده اند، اما رویا همان است که بود: این‌که هر کجا که هستیم و در حال انجام هر کاری که باشیم بتوانیم از رایانه‌ها استفاده کنیم. امروزه رایانه‌ها به بسیاری جاها راه یافته اند: از کامیون‌ها گرفته تا جیب‌های ما. و هیچ پایانی برای این گسترش قابل‌تصور نیست.

زنی شیک‌پوش در حال استفاده از گوشی هوشمند

ایمیلِ همیشه فعال، او را 24 ساعته در تماس با دیگران نگاه می‌دارد و دستگاه جیبی همه جا همراه او است.