نمایشگاه مجازی - وب

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

چرا وب پیروز شد؟

نماگرفت از سایت کاخ سفید

ال گور معاون رئیس جمهور آمریکا جزو حامیان وب بود. او از جمله کسانی بود که برای تشکیل کنسرسیوم وب جهانی (World Wide Web Consorium) کمک مالی کرد؛ همچنین با دستور وی سایت کاخ سفید در وب ساخته شد، در حالی که در آن زمان سایت کنگره روی گوفر (Gopher) بود.

چرا وب پیروز شد؟

وب صرفا یکی از سیستم‌های اطلاعاتیِ شبکه‌شده در میان بسیاری سیستم‌های دیگر بود. اما چرا از دیگران پیشی گرفت؟ در این ماجرا چندین عامل دخیل بودند. اولا وب طوری طراحی شده بود که بتواند به شکلی ویروسی گسترش یابد، زیرا شروع کار با آن نیازمند هزینۀ پولی و زمانیِ بالایی نبود. همچنین روی انواع کامپیوترها کار می‌کرد و می‌توانست داده‌های موجود روی سیستم‌های قبلی را نیز پردازش کند – هر دوی این ویژگی‌ها ناشی از این بودند که وب در بازار بین‌المللی‌ای مثل سرن متولد شده بود. از نظر خیلی‌ها پیوندهای ابرمتنیِ ساده که خیلی ساده قابل تولید بودند، یکی از مهم‌ترین عوامل جذابیت وب بود. همچنین یکی دیگر از عوامل پیروزی وب این بود که توانست برخی رقبای بالقوۀ خویش را در خود جذب کند، مثل ویس (WAIS) و گوفر (Gopher). لینکس (Lynx) و ویولا (Viola) نیز خود را به شکل مرورگر وب بازسازی کردند.

کنسرسیوم وب جهانی

تیم برنرز-لی در 1994 در ام‌آی‌تی کنسرسیوم وب جهانی (W3C) را تاسیس کرد که دفتر اروپایی‌اش نیز در فرانسه واقع بود. کنسرسیوم در واقع تعیین‌کنندۀ مجموعه استانداردهای اصلیِ وب است. اولین آزمون بزرگی که کنسرسیوم از سر گذراند نبردی بود که بین شرکت‌های نت‌اسکیپ (Netscape) و مایکروسافت (Microsoft) بر سر HTML در گرفت.

خدمات آنلاین در برابر وب

اکثر «باغ‌های محصور» بزرگ – مثل کامپیوسرو، آمریکن آنلاین و مینیتل فرانسه – در برابر وب و اینترنت مقاومت نشان دادند. اما در نهایت یا محو شدند یا به عنوان وبسایت وارد وب شدند. مایکروسافت نت‌ورک (MSN) می‌توانست رقیب جدی‌ای محسوب شود. اما دیگر در 1995 سرعت رشد و گسترش وب به حدی بود که مایکروسافت مسیرش را تغییر داد و در عوض سعی کرد در بستر وب به رقابت بپردازد.

ام‌اس‌ان؛ مایکروسافت نت‌ورک

ده‌ها میلیون نسخه از ویندوز 95 طوری آماده‌سازی شده بودند که بتوان به این شبکۀ اختصاصی متصل شد، که پروتوکل‌هایی اختصاصی متعلق به مایکروسافت داشت. بعدها ام‌اس‌ان اتصال به اینترنت را نیز ارائه کرد.

چالش گوفر

گوفر (Gopher) محتواها را نه از طریق پیوندهای قابل‌کلیک بلکه از طریق فولدرها سازمان‌دهی کرده بود؛ گوفر جدی‌ترین رقیب اینترنتیِ وب محسوب می‌شد. نهادهای آموزشی و نیز کنگرۀ آمریکا از گوفر استفاده می‌کردند. یکی از دلایلی که باعث شد وب از گوفر پیشی بگیرد این بود که قابلیت خواندن صفحات گوفر را نیز ارائه کرد. اما در این میان وب خوش‌شانس هم بود: دانشگاه مینسوتا شروع کرد به دریافت هزینه بابت حق بهره‌برداری از کامپیوترهای میزبان گوفر.

سایت گوفر

در اوایل دهۀ 1990 رشد گوفر سریع‌تر از وب بود. گوفر در دانشگاه مینسوتا نوشته شده بود (گوفر به معنای سنجاب است و نماد دانشگاه مینسوتا ست). گوفر از سیستمی سلسله‌مراتبی استفاده می‌کرد شبیه سیستم فایل‌های کامپیوتری.

نوشتۀ روی تی‌شرت: گوفر اینترنت را در می‌نوردد

گوفر توسط مارک مک‌کهیل، پل لیندنر و فرهاد آنکلساریا بر اساس یک سرویس اطلاعاتی خوابگاهی ساخته شد. نام گوفر هم از نماد دانشگاه مینسوتا الهام گرفته شده بود و هم بابت این‌که یادآور تعبیر انگلیسی «go for» بود که به معنای «رفتن و آوردن» است. طرح روی این تی‌شرت به سبک بیگ ددی راث (Big Daddy Roth) طراحی شده است.

11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21